Studien gjordes på uppdrag av Barnrättighetsutredningen (SOU 2016:19) och dess syfte var att undersöka barnkonventionens genomslag i rättstillämpningen med  sikte på brottsmålsavgöranden där den tilltalade är barnets vårdnadshavare, förälder eller annan vuxen som fyller en föräldra-funktion för barnet. Materialet omfattar 120 tingsrättsdomar och 149 barn där åtalet rört misshandel och/eller ofredande av barnet. Ett överraskande resultat var att åtalet ogillades i sin helhet i 46 procent av fallen. Den övergripande frågeställningen är barnkonventionens genomslag i praktiken.  Studien omfattar tre frågeområden: hänsynen till barnets särskilt skyddslösa ställning i bedömningen av det straffrättsliga ansvaret, den potentiella intressekonflikten mellan att lagföra en gärningsman och barnets bästa samt barnets rätt till delaktighet. Inom ramen för kartläggningen har forskarna också genomfört intervjuer med nio tingsrättsdomare. Syftet med dessa intervjuer har varit att skapa en ökad förståelse för de frågeställningar som berörs av uppdraget och kring vilka överväganden som görs vid våld mot barn och ofredande av barn.  Vid intervjuerna har bl.a. behandlats frågan om vilken betydelse – om någon – som barnkonventionen har i den dömande verksamheten.

Anmäl dig till vera.yllner@juridicum.su.se och sprid gärna inbjudan till intresserade kollegor!

Anna Kaldal, docent i processrätt, och Malou Andersson, doktorand i straffrätt, är båda aktiva vid
Stockholms Barnrättscentrum.