Stockholms Barnrättscentrum inbjuder till seminarium med

Linnéa Bruno

på temat

Ofridstid
Fäders våld, staten och den separerade familjen

Linnéa Bruno disputerade i sociologi vid Uppsala universitet i februari 2016 och är nu verksam som lektor i socialt arbete vid Göteborgs universitet och som forskare vid Mälardalens högskola. Bruno intresserar sig i sin forskning för statens hantering av särskilt fäders våld mot barn och mödrar - när, hur och för vem våld representeras som problem. Vilka konsekvenser kan olika framställningar av våld ha för våldsutsatta? Vem tillskrivs ansvar och vad betyder olika dimensioner av ojämlikhet i sammanhanget?

Under detta seminarium kommer Bruno att presentera sin avhandling som handlar om ofridens villkor i välfärdsstaten. Avhandlingen innefattar fyra delstudier i vilka empiriskt professionella diskurser och praktik undersöks. Särskilt fokus ligger på ofridstiden efter separation och forskningen bidrar till ett sociologiskt svar på varför ofriden så ofta består, också när de våldsutsatta gjort vad de kunnat för att komma ur den. Fokus ligger inte på de professionellas intentioner, utan de mönster och effekter som följer av praktiken. Det empiriska materialet består av intervjuer med våldsutsatta mödrar och personal inom förskola och skola, tingsrättsdomar gällande beslut om vårdnad, boende, umgänge och underhåll samt förvaltningsrättsdomar gällande beslut om ekonomiskt bistånd.

Studien identifierar och diskuterar två centrala sociala processer som upprätthåller ofriden och underminerar implementering av barns rättigheter i denna kontext: familialisering och selektiv repression.

Till seminariet bjuds på tilltugg och den som vill får gärna stanna för ”efterdrink”.
Anmäl dig till vera.yllner@juridicum.su.se och sprid
gärna inbjudan till intresserade kollegor
!