Stockholms Barnrättscentrum inbjuder till forskarseminarium med

Rebecca Adami

på temat

Childism och Barns Rättigheter

Under seminariet behandlas begreppet Childism som Elisabeth Young-Bruehl har utvecklat inom Prejudice studies. Childism behandlas sedan i relation till barns rättigheter med utgångspunkt i Barnrättskonventionen. Särskilt fokus läggs vid de sociala, politiska och juridiska utmaningar.

Dr Rebecca Adami är lektor i pedagogik vid Stockholms Universitet och undervisar vid Master programmet i internationell och jämförande pedagogik samt vid rektorsprogrammet. Hon var tidigare Fulbright post doc forskare vid Teachers College samt vid the Institute for the Study of Human Rights vid Columbia University i New York. Forskningsintresset är mänskliga rättigheter ur ett internationellt och historiskt perspektiv inom utbildningsfilosofi. Senaste internationella publikation: Adami, R. (2016). “The Praxis of Ethics and Justice In Human Rights Learning: Examining the Limits Of Progressive Education”, Ethics and Education, doi:10.1007/s40889-016-0026-7.r som Childism leder till när principen om barns bästa aktualiseras.

Till seminariet bjuds på tilltugg och den som vill får gärna snatta för "efterdrink".

Anmälan görs till vera.yllner@juridicum.su.se senast mån 31 november.