Under denna temaeftermiddag presenterar Martnes och Dane sin respektive
forskning. Dane genomför i och med detta även sitt mittseminarium vilket innebär
att delar av hennes avhandling kommer att skickas ut till samtliga anmälda deltagare
inför seminariet för att kunna diskuteras på plats.

Mona Martnes är verksam som doktorand på juridiska fakulteten vid Universitetet i Tromsø.
Hennes avhandling har titeln «Prinsippet om barnets beste i saker om opphold på humanitært grunnlag og utvisning». Inom ramen för projektet undersöker Martnes hur principen om barnets bästa ska vägas mot statens intresse av en reglerad invandring. Projektet rör såväl innehållet i principen om barnets bästa som hur principen påverkar den norska utlänningsrätten.

Louise Dane är verksam som doktorand vid Barnrättscentrum, juridiska fakulteten på
Stockholms universitet. Danes avhandlingsprojekt, «Barnets bästa i migrationsprocessen», rör likt Martnes forskning, huvudsakligen avvägningen mellan principen om barnets bästa och statens intresse av en reglerad invandring. Projektet rör den svenska migrationsprocessen och fokuserar främst på områdena humanitära grunder, rätten till familjeliv, Dublinförordningen, verkställighetshinder samt återkallelse av uppehållstillstånd.

För mer information kontakta vera.yllner@juridicum.su.se eller louise.dane@juridicum.su.se.