Barnrätt och djurrätt – nya ämnen på tvären med likheter och skillnader

Med Pernilla Leviner och Birgitta Wahlberg

Pernilla Leviner är docent i offentlig rätt med inriktning på socialrätt och barnrätt vid Barnrättscentrum, Juridiska fakulteten, Stockholms universitet. Birgitta Wahlberg är polities doktor (offentlig rätt) och forskare i djurrätt vid Åbo Akademi, Fakulteten för samhällsvetenskaper och ekonomi, Finland.

Pernilla och Birgitta bjuder in till presentation och diskussion om vad som gör barnrätt respektive djurrätt till rättsvetenskapliga ämnen eller temaområden och vad som karaktäriserar och möjligen särskiljer dessa från andra rättsvetenskapliga ämnen. Båda områdena kommer att presenteras så som de förstås idag, men också granskas från nya perspektiv. Därtill diskuteras vilka likheter och olikheter som aktualiseras både vid myndighet och domstol då barn eller djur far illa.

Anmäl dig till vera.yllner@juridicum.su.se och sprid gärna inbjudan till intresserade kollegor!