Stockholms Barnrättscentrum inbjuder till seminarium med Justitieombudsmannen Thomas Norling och föredraganden Anders Malmkvist på temat Socialtjänstens verkställighet av domstolars beslut om umgänge med umgängesstöd.

Justitieombudsmannen Thomas Norling har genomfört en undersökning av hur socialtjänsten verkställer domstolars beslut om umgänge med umgängesstöd. I vissa av landets kommuner tillhandahåller socialtjänsten umgängesstöd i en lokal där flera barn samtidigt har umgänge. Syfte med undersökningen har varit att bedöma om denna lokallösning står i överensstämmelse med bestämmelserna i föräldrabalken. Centrala frågor i undersökningen har varit i vilken utsträckning som lokallösningen är förenlig med vad som är bäst för barnet och hur socialnämnden gör den bedömningen i enskilda fall. Thomas Norling och Anders Malmkvist kommer under seminariet att berätta om undersökningen och diskutera de väsentliga frågor som behandlades.