Stockholms Barnrättscentrum inbjuder till forskarseminarium med Jacob Lind på temat Barndom i papperslöshet: Barns rättigheter som politisk process.

Vid seminariet presenterar Jacob Lind, projektforskare vid Fakulteten för kultur och samhälle, Institutionen för globala politiska studier, Malmö Universitet, resultaten av sin avhandling The politics of undocumented migrant childhood: Agency, rights, vulnerability som han försvarade i september förra året. I fokus står det faktum att barns rättigheter är en central resurs för papperslösa familjer och barn i deras vardagsliv, samtidigt som samma rättigheter också mobiliseras av olika aktörer för att motivera och utöva migrationskontroll. Förverkligandet av barns rättigheter måste därför förstås som en ständigt pågående politisk process och inte enbart som ett resultat av implementering av lagtext. En fråga som diskuteras vid seminariet är: Vad kan ett kritiskt perspektiv på hur barns rättigheter förhandlas i en kontext av papperslöshet lära oss om rättigheters begränsningar och möjligheter att bidra till förändring i en tid av repressiv migrations-politik?