Stockholms Barnrättscentrum inbjuder till seminarium med

Anna Kaldal och Emelie Kankaanpää Thell

på temat

Hedersrelaterat våld och förtryck mot barn och unga

Under detta seminarium kommer Kaldal och Kankaanpää Thell att presentera två artiklar på ämnet Hedersrelaterat våld och förtryck mot barn och unga. Artiklarna har publicerats som del I och del II i Juridisk Tidskrift och del II tar sin utgångspunkt i del I.

I del I Hedersrelaterat våld och förtryck mot barn och unga - En kränkning av barn och ungas rätt till integritet? undersöks både svensk och internationell rätt med utgångspunkt från barnets rätt till skydd från våld och förtryck i relation till  vårdnadshavarens ansvar och rättigheter rätt samt hur vårdnadshavarens rättigheter förhåller sig till barnets rätt till integritet samt  med- och självbestämmande.

I del II Hedersrelaterat våld och förtryck mot barn och unga - Samhällets ansvar och förutsättningar att utreda och beivra brott undersöks hur barns rätt till skydd från hedersrelaterat våld och förtryck tillgodoses i straffrätten. Fokus ligger på hur hedersrelaterat våld och förtryck av barn och unga täcks av brottsbalkens bestämmelser. Vi undersöker också vilka konsekvenser straffrätten kan få för samhällets förutsättningar att identifiera, utreda och i förlängningen skydda barn och unga, samt möjliga konsekvenser av ändringar i denna.

Anna Kaldal, docent i processrätt, och Emelie Kankaanpää Thell, doktorand i straffrätt, är båda forskare med stark anknytning till Barnrättscentrum.

Anmäl dig till vera.yllner@juridicum.su.se och sprid
gärna inbjudan till intresserade kollegor
!