Stockholms Barnrättscentrum inbjuder till forskarseminarium med

Simon Andersson

på temat

Åldersbedömningar i straffprocessen

Simon Andersson är universitetslektor i processrätt vid Stockholms universitet.

I straffprocessen är en mängd olika regler knutna till den misstänktes åder. Bland annat har åldern stor betydelse vid påföljdsvalet. I de flesta rättsliga situationer är en persons ålder klarlagd, men om personen är född utomlands kan det uppkomma frågetecken om åldern. Ett uppmärksammat sådant fall är det så kallade ”Arboga­fallet” vilket nyligen avgjordes i tingsrätten. Frågan om ”åldersbedömningar”, särskilt medicinska sådana, är också ett uppmärksammat och omdebatterat ämne inom migrationsprocessen. Det vetenskapliga stödet för undersökningarna har ifrågasatts samtidigt som starkt politiskt tryck har lett till att de införts i stor skala. Med utgångspunkt från avgörandet NJA 2016 s. 719 kommer under detta seminarium att diskuteras hur fall där den inblandades ålder är oklar ska hanteras i straffprocessen. Frågor som berörs är bland annat vilka problem som finns med medicinska åldersbedömningar, hur säkerhet kan mätas, vad som skiljer bevisvärdering från bedömningar av personliga förhållanden, och vad domstolar egentligen kan avgöra auktoritativt.

Nedan finns Anderssons rättsfallskommentar avseende NJA 2016 s. 719.

Anmäl dig till vera.yllner@juridicum.su.se och sprid
gärna inbjudan till intresserade kollegor
!